måndag 4 juni 2007

det sista bara

Pluggandet har känts tungt några dagar men jag anar bättring, mina och Erics miniföreläsningar för varandra igår kan ha varit början på något gott. Idag har vi suttit i Bi201 och lyssnat på prat om könsskillnader i nervsystemet och om huruvida man kan reparera en nervskada eller inte. Ganska intressant men antagligen rätt ovidkommande för tentan. Eftermiddagen på Mb, var lite dålig till mods från början men det blev bättre. Kände att jag lärde mig saker vilket väl kan anses vara bra även om det bara är droppar i den sjö av kunskap vi insupit denna termin. Hoppas hjärnherrarna frågar vad nucleus lentiformis består av för delkomponenter, det lärde jag mig nämligen idag (vilket även förklarar namnet på aa. lenticulostriate eller vad de heter, de tunnväggade grenarna från a. cerebri media som bl.a. försörjer basala ganglierna). Sådant gör en lycklig.

2 kommentarer:

Eric sa...

vad var det nu igen, globus pallidus+putamen?

(Fan, jag var tvungen att kolla på wikipedia först för att vara säker på att inte skriva fel. Så dålig är jag, så dårlig).

Aina sa...

det var givetvis jävligt dårligt grabben. ska förhöra dig imorgon och se ifall du kommer ihåg.