tisdag 10 juli 2007

önskan

Satt och försökte skriva en lång text om hur jag tycker mitt sommarjobb är, men det blev inte bra så det blir såhär istället:


Jag hoppas slippa sitta ensam i en liten lägenhet med teven som ända sällskap när jag blir gammal

Jag vill inte bli senil och rädd, glömma var jag är och vem jag är, gråta mig till sömns och ha ångest

Jag vill inte att personalen som tar hand om mig ska prata skit om mig, är jag jobbig eller till besvär är det knappast för att ställa till problem utan för att jag är ensam, rädd och förvirrad

och så vill jag bemötas med respekt och lite värme och omtanke av de som tar hand om mig

Jag vill inte att personer från hemtjänsten ska använda plasthandskar så fort hon eller han tar i mig eller mina saker

Jag vill slippa äta äckliga uppvärmda potatisar från en findus färdigmat

Jag vill ha fina rena kläder på mig

Jag vill ha något att leva för, inte bara vänta på att få ta kvällens sömntablett och kunna glömma min verklighet en stund


Fyfan, många verkar må så dåligt. Det är skönt att kunna göra åtminstone lite för att minska ensamheten och ledsamheten men hemskt sorgligt att hemtjänsten är det enda besök många av de gamla har att se fram emot. Var är alla anhöriga? Hur kan någon påstå att han eller hon har för lite tid för att hinna hälsa på sin egen förälder ens en liten kvart då och då när denne är gammal och sjuk? Tycker det är rätt gräsligt.

1 kommentar:

Eric sa...

Jo, man får en hel del att tänka på när man jobbar med gamla.

Har själv en gammal dam på mitt hem som inte förstår att hennes man är död sen några månader och hon vill hela tiden gå hem till sitt gamla hus. Det är som himla tråkigt att se någon som verkligen inte vill vara på hemmet, fast hon så väl behöver det. Man får gång på gång förklara för henne att hon inte får gå. Och hon blir bara förtivlad.
Elände.
Jävla ändhållplats.