fredag 7 september 2007

Real life Nip/tuck

Mein Computer habe internet gefunden!!
Jepp jepp. Internet på datorn första gången på en evinnerlig tidsrymd. Mycket grejer händer här minsann. Sitter och skriver i mitt nygolvade, nyväggade mkt vita cleana rum. Min Björn Shiffs plansch och Tonix plansch kommer att göra sig utmärkta! Tänkte sätta upp min oranga sänglampa strax också.
Bor alltså sedan en vecka ungefär i ett kollektiv bestående av tre blonda läkarstudentskor med komplicerade kärleksliv. Mkt intressant.

MEN. Det som jag hade tänkt börja min fortsatta bloggningskarriär med är att berätta om vad som hände i förrgår när vi skulle "svansa efter" varsin läkare en hel dag.
7.45 tog jag hissen upp till sjätte våningen, med en liten nervös klump i magen tvekade jag en sekund innan jag gick genom dörren där det stod "Hand/plastikkirurgi". Det blev en mycket spännande dag. Inte nog med att jag fick ha på mig snygga och bekväma blå kirurgkläder med muddar både vid anklarna och i midjan sehr chict med svarta converse till (kände mig inte så lite som en stor bedragare och bluff men mkt cool på samma gång) så fick jag på eftermiddaden ASSISTERA vid en gynekomastioperation! Om du som jag först kände "fan jag känner ju igen det här ordet..vad va det nu det var för något..." så beror det på att även du i våras såg den exelenta dokumentären "Män med bröst" på fyran eller femman sent en kväll i våras.
Jepp, en gynekomastioperation är alltså en operation där man tar bort bröstkörtlarna på en man med större bröst än han önskar att han hade. Varför har han det? Normalvariation, anabola, vad vet jag.
Och här fann jag mig helt plötsligt i full kirurgmundering med handskar med blod och bitar av bröstkörtel på hållandes en sårhake i vardera hand medans kirurgen sa saker som -"där ser du fascian på pectoralis" och "stick in fingret och känn runt lite". Hur många 20åriga tjejer har sett fascian på pectoralis?! Vi snackar stor adrenalinkick. Jag känner mig lite impad av mig själv för att jag inte blev det minsta äcklad, för det brukar jag bli när de visar operationer eller våld där kroppsdelar hamnar på ställen de inte borde vara på på tv. Dessutom vet jag hur stora fettceller egentligen är nu. De kan vara jättestora, I tell u. Så nu vill jag bli kirurg :)

2 kommentarer:

Aina sa...

jey, Ylva!

Anonym sa...

Mycket fin och intressant blogg!