torsdag 29 november 2007

Guytons partytips #1

Ibland när man sitter och läser om njurens fysiologi är det lätt att få för sig att kunskapen är svår att applicera på vardagen, men i Guyton sida 360-361 kan man läsa något som jag funderar på att applicera i helgen.

Det är nämligen så att det finns ett hormon som heter ADH. Det gör att njurarna tar upp vatten istället för att kissa ut det, så låt oss för enkelhetens skull kalla det Antikisshormonet.
Så läser man i en liten tabell att alkohol gör att Antikisshormonhalten sjunke. Aha! tänker man då. Så det är därför man blir bakfull! (=uttorkad)
Sen tittar man vidare i tabellen och ser att nikotin gör att halten Antikisshormon ökar.
Då drar ialf jag slutsatsen att om man vill undvika baksmälla ska man alltså röka samtidigt som man krökar....smart!

Imorgonkväll tycker jag att Eric o Staffan ska bjuda mig på sangria medan jag tvättar kläder. Jag bjuder på snus.

Inga kommentarer: