fredag 15 augusti 2008

Och allt är mammas fel

Hittade en bok i bokhyllan som heter "Gynekologi för kvinnor under fyrtio". Där står:

"Man brukar säga att en mor som har besvär vid mens också får en dotter med mensbesvär och skyller detta på att modern uppfostrat flickan till att man ska ha besvär vid mens och på detta sätt skapat ett psykiskt underlag för smärtorna. Det är klart att det finns många psykiska orsaker till att en mens blir smärtsam. En hysterisk individ har vid mens ett utmärkt tillfälle att fly in i ett lidande som för med sig att hon då blir föremål för oro och omsorg och drar uppmärksamheten till sig."

Alltså.
Det är en överläkare som skrivit detta.
1977, nio år innan jag föddes.

Det känns som om man borde kommit lite längre än till sådana resonemang då. Säg att du är under fyrtio, du vill skrika och gråta och spyr varje månad för att du tror du ska avlida av kramperna i magen och ryggen och tänker att "ok, jag verkar ju tillhöra målgruppen för den här boken, undrar om det står något om mensvärk?", slår upp sidan 25 om smärtsamma regleringar. Och det första Miriam Furuhjelm som är docent i obstretik och gynekologi säger är att du antingen är lurad eller luras. Kul.

4 kommentarer:

Ylva sa...

schhhhh det är din hysteriska livmoder som talar!

Anonym sa...

Först var det jag............
sen min dotter.........
och nu är det dotterdotterns tur!
Denna vaaaaaaaansinniga smärta!
Och inte mycket har förändrats på 50år!

computerror sa...

Jag förstår ni har ont... Blöder en vanlig varelse, dvs en kille, i en vecka dör vi...

Karin N sa...

Hej! Fin blogg!

Jag tror snarare att de inte visste vad Endometrios var 1977. Eftersom det är en ärftlig sjukdom som bland annat kan leda till svåra menssmärtor så är det inte orimligt att mor och dotter fick samma smärtor utan att det kunde förklaras på bättre sätt. Då. I dag vet man förhoppningsvis bättre inom sjukvården. ;-)