onsdag 8 april 2009

fMRI

Var nyss på ett slags test för att få vara med i en fMRI-studie. Skulle urskilja samma ton, stigande eller fallande tonhöjd bland massa blipp-blopp. Det gick för att citera försöksledaren "väldigt bra" (med tio års kör, fiol- och pianospel och musik nonstop hade det varit lite småpinsamt annars). Så är man ju frisk, högerhänt, gillar små utrymmen och har ingen pacemaker och så. Vad man skulle kunna kalla en fulländad människa helt enkelt.

Så nu får jag åka i fMRI-apparten(och fikapengar) vilket var mitt stora mål.
Antar att de ska titta vilken del av hjärnan som lyser upp när man hör något melodiliknande tillskillnad från när det bara är massa bakgrundsljud.
Provåkte 1.5 teslaapparaten när vi hade studiebesök där för ett par veckor sedan men då tog de såklart inga bilder...
Vill ha en bild av min hjärna att sätta upp på kylskåpet för allmän beundran och att någon ska kolla att jag inte har missbildade kärl i hjärnan som kan brista och så...plus att jag gillar stora maskiner!

1 kommentar:

Eric sa...

Jag har tamejfan inte fått min bild ÄN!