fredag 5 juni 2009

älskar att hata dig som erasure så fint brukar sjunga

Har liksom kört fast i mina tankar om kärlek och tvåsamhet och håller på att försöka läsa lite vettiga böcker och vad andra tänker och så. Läser om en dansk doktorsavhandling om tvåsamheten, verkar påminna lite om "Det kallas kärlek". Absolut värt att kolla upp. Nästan läst klart Bob Hanssons bok om kärlek (Kärlek, hur fan gör man?). Fin. Handlar väldigt mycket om smärta. Tur att jag även lånat Johan Cullbergs "Kris och utveckling" (inte så tjock, verkar lite populärvetenskapligt skriven så absolut ett genomförbart projekt även på sommaren när hjärnan är segare än kola) för än så länge verkar det vara det som kärleken syftar till. Att krisa. Och att Utvecklas. Fast oftast känns det förstås som att det är 90% kris och 10% utveckling...

Skulle vilja läsa något bra om polyrelationer och sk. kärleksanarki och sånt. Att ha relationer utan att definiera varandra som pojk- och flickvänner eller bara vänner känns ju egentligen som det självklara sättet att få sina behov av närhet, kärlek och samhörighet uppfyllda utan att köra fast i roller som spelats tusen gånger tidigare och det därför finns ett osynligt tvingande manus till. Många man pratar med verkar ändå inne på att man kan älska flera personer samtidigt men att ha flera kärleksrelationer parallellt verkan ändå lite halvtabu- vi gillar att sätta etiketter på våra relationer, annars blir omgivningen lite nervös har jag märkt.. Finns en och annan bra blogg och tror det var i F-ordet det fanns nån bra text men annars vet jag inte riktigt....Någon som har något tips?

Förövrigt är jag i Okome nu i ett svinkallt rum jag försöker värma upp bara genom min egen kroppsvärme. Det går sådär.

6 kommentarer:

Tanja Suhinina sa...

Hej! Jag är själv på jakt efter bra polytexter, men det är inte så lätt att hitta som man önskar. Du har väl redan sett http://www.andie.se/, gissar jag? Det finns mycket bra där, bland annat video från en Pridepanel från förra året. Jag var själv med, och de andra som var med sa riktigt vettiga saker. Jag bloggar själv en del om icke-monogami, så om du vill kan du kolla min blogg, det mesta av relevans är samlat under etiketten knullah. Annars kan man registrera sig på furumet http://polyheart.se/ och läsa vad folk tycker och tänker.
Det finns en relativt ny bok som heter Opening Up som ska vara rätt vettig, det står om den till exempel här: http://www.visomaldrigsasexist.net/2009/05/slutrapport-opening-up-och.html
Hoppas jag kunde hjälpa till!

Ylva sa...

Tack för tipsen!

Anonym sa...

läst Susanne Brogger - Fräls oss ifrån kärleken?

Ylva sa...

Nej, faktiskt inte. Hade du den Aina eller var det nån annan bok vi snackade om för ett tag sedan?

Aina sa...

nej, har den dessvärre inte

j sa...

när jag kört många kärleksrelationer (sexuella relationer) samtidigt har det slutat med hiarkiska problem. vem prioriteras när?

när sms:en skickas och kommer på lördagen: vart går man? när jag försökt har det slutat med att jag både sårat och sårats.

jag gillar att vara prioriterad av någon. för när man känner sig lite ensam på lördag kväll är det skönt att kunna sms:a någon och säga att man är lite ensam. ville ta med det här för att jag sällan finner mod och social acceptans för att skicka sådana sms till polare.

vilket i sig är ganska sorgligt.