onsdag 25 november 2009

förklätt dröneri

<---umeå-björkarnas stad!

det är så otroligt mysigt och fint hemma hos oss nu. längtar hit när jag är på strapatser, komma in genom dörren o bara härborviiallhärlighet. vill ha alla vänner på te och pyssel varje kväll, alla hemmafester/förfester ska vara här 4ever. låt barnen komma till mig (inte jag till dem).
sitter så slutligen med brian eno i bakgrunden, böckerna och kaffet framför mig och pluggar till case imorgon 8.15.
saker jag gjort för att undvika att plugga hittills idag: läsa alla sidor i dn i typ enoenhalv timma, diska, torka disk, städa kylskåpet, slänga sopor, handla mat, sorterat lite saker, lagat plättar, kokat en menskopp, måla en hylla turkosblå/kollat 7e himlen, städat två toaletter, målat tånaglarna blå.

tips: igår var jag o staffo och tittade på utställningen "drottninglandet" på västerbottensmuseum. bilder tagna av elin berge av tailändska kvinnor som lever med svenska män och deras familjer. musik av frida hyvönen. vackra bilder om kvinnomod och strävan efter ett annat liv. gå o se.

sen vart det uppstartmöte för F! i umeå. vi får se vad som händer!

fö: är man nöjd med att vara veggomänniska nu eller? ja, ganska mkt. endel fruktansvärda kommentarer till artikeln btw. seriöst. det finns faktiskt ingen anledning till att äta kött slentrianmässigt(skulle här ha citerat dileva men han verkar inte vara snäll längre så låter bli).

också lika förunderligt hur folk alltid känner behovet börja förklara sig alternativt ifrågasätta en i olika sammanhang då det framgår att jag inte vill äta kött. det är som att folk skulle dö om de inte fick fälla en kommentar. utan att ha sagt ett ord om vad jag eller någon annan äter blir det som jag väljer att inte stoppa i munnen en stor provokation mot dem själva som personer. intressant att det inte bara är saker man gör som provocerar utan i allra högsta grad även sådant man inte gör (jämför dricka alkohol, arbeta/utbilda sig, raka armhålor, käka p-piller, skaffa familj etc).
lite som när jag klippte kort hår för några år sedan och random folk jag inte kände frågade varför. jag"eh...för att jag tycker att det är eh ..fint?" fattade aldrig vad de ville att jag skulle säga.

2 kommentarer:

mushu sa...

hmm ja ibland är det inte konstigare eller farligare än att man undrat hur någon annan tänkt.

jag vet att jag ofta ställer sådana frågor, och jag vill ju absolut inte att du ska se det som ett angrepp på eller ifrågasättande av din identitet!

just fyi :)

Ylva sa...

du brukar framställa dina frågor på ett mkt charmigt sätt protik så det är okej :)