tisdag 22 december 2009

Tungt


Uppriven och stressad när jag lämnade sjukhuset. Gick på akuten på eftermiddagen där det var ganska kaotiskt. Fick ta en patient tillsammans med en av läkarna. Svårt sjuk person. Stressad läkare. Massa ordinationer. Min och andras dödsrelaterade ångest. Skriva pappersmedicinlista. Annat journalsystem. Känslan av att vara ett hinder. Tänker mer och mer på att jag ganska snart står där själv och antas veta vilka patienter som är för sjuka för att gå hem, vilka prover som bör ordineras, vilka läkemedel som måste insättas vid inskrivning och i viken dos. Utvecklat en lätt motvilja till medicin senaste veckorna eftersom

1, det förefaller mångfaldigt otäckare på med.akuten än på kir(räcker med att lära sig palpera buk och thyroidea)

2, AT-arbetet tydligen består av att skriva ut de patienter någon över en anser kunna gå hem. Gärna länge. Kvällstid. Skit i socialt liv

Stark känsla av förståelse för varför läkare blir alkoholister av lite för många avslappnande vinglas efter jobbet, även för självmordsstatistiken

Tur att det är jullov nu, befriande! Ska äta choklad och inte stiga upp 06 imorgon
promenad i glittersnön
filmmys med finbröder

2 kommentarer:

Eric sa...

Det är ganska betryggande att det finns bakjourer att ringa.

Dock hjälper inte det när man som jag ska försöka handlägga patienter som lämnar akutmottagningen innan man är klar med dem.

Ylva sa...

undrar om jag hade tur när jag gick på med.akuten? hade ganska roligt. stackers aino.