söndag 15 april 2007

"Oh Toto, there´s no place like home"

Här är en pic på Malin (vänster) och mig själv framför en bambuskog i en park i Montpellier.

Tack Malin för den fina veckan!
Tyvärr så blev det inte så mkt bikini som jag tänkt mig men jag börjar tro att det är Guds vilja att jag ska vara en albinoknubbsäl så jag klagar inte. Det finns ju så mycket annat trevligt man kan hitta på, äta crepes med nutella och kastaljekräm, lära sig kindpussas (känns jättekonstigt att komma så nära någon man aldrig träffat innan ju), äta upp Petras mat, dricka vin och martini, dissa äckliga fransmän på krogen eller handla klänningar på Zara.
Vi blev ju värsta Falkenbergsgänget där nere! Jag åkte ner för att träffa Malin och Petra från min gymnasieklass som studerar franska i Montpellier men även Kim från Falkenberg och Vera(utbytesstudent i vår klass ettan på gymnasiet) från Schweiz var i staden.

För att få klarhet i mina intryck bestämde jag mig för att göra en liten pro/con-lista över Frankrike. Högst subjektiv och fördomsfull of course.

Jag gillar: Klimatet, arkitekturen(plötsligt känns mitt kära Ålidhem ännu mera öststat än innan), de 5% av killarna som inte var fula var riktigt heta, att fransoserna är lätta att börja prata med, organisationen på tågstationen, fina parker, tjejerna klädde sig oftast mkt elegant(fast inte så personligt), att alla helt seriöst springer omkring med en baguette i handen, bakverken.

Jag gillar inte: Alla fula jeans och skor som killarna hade på sig, hundbajs på gatan, att de inte har hört talas om vegetarianer, slemmon på uteställena, att komma hem och lukta som en rökt makrill, att tydligen så är att titta på en kille samma sak som en invit, ojämställdheten, att de pratar sämre engelska än jag pratar franska. Vad jag hört är de dåliga i sängen också.

------------------------

Nu är det snart vardag igen men det känns faktiskt inte så himla farligt, jag är närmast taggad att sätta igång med något igen, blir så lätt apatisk när jag inte har något som jag måste göra. Ganska soft vecka den kommande också- medicinsk psykologi, tentan om ett år.
Och sommaren har ju (nästan) kommit till Umeå också! Vårkänslor, krokus, tygskor och fjärilar runt hjärtat.

Dagens låt: Wolfsheim-Once in a lifetime
Calm down my heart, don´t beat so fast. Don´t be afraid, just once in a lifetime. I don´t pretend that I love you, cause there is nothing left to loose. There is sounds you can not hear and there are feelings you can´t feel.

3 kommentarer:

Jonas sa...

du ser ju nästan vuxen ut med rakt hår.

Ylva sa...

tack? :D

Jonas sa...

well dvs. inte lika oskyldig och söt. cant be good :P