tisdag 12 juni 2007

Stabilt

Snart har jag spenderat två dygn hemma. Konstaterar att det mesta är sig likt här i stan. Som Ylva redan har rapporterat är dock fönstret på Frasses sönderslaget. Det har även byggts ett litet tak vid Coop som vagnarna står under och öppnat en affär som säljer keramiktroll att ha i trädgården men sen är det nog slut med nyheter. Haft långa lunchpauser två dagar i rad och strosat runt i affärer. Köpt ett solgult manchestertyg och ett lite ljusare gult fodertyg (ny väska, ny väska!) på kupans tygaffär = min favoritbodenaffär. Försökte ta en tur till ett annat bra ställe, veckans allehanda, men möttes dessvärre av en sommarlovslåst dörr.

Igår och idag har jag varit på introduktionsdagar med omkring åttio andra som ska jobba inom vården i sommar (därav luncherna i stan). Det var förmiddagar med föreläsningar och eftermiddagar med draglakan och vendelor och liftar och rullatorer. En hygienbrud snackade om att den typ av desinfektionssprit som används i Bodens kommun tar död inte bara på bakterier utan även på vissa virus och fortsatte allvarligt:

"...men är det så att ni märker att någon vårdnadstagare fått Hiv måste ni omedelbart ringa sjukhuset eller sköterskan, även om det är mitt i natten, för då måste personen få antiviralbehandling!"

(Alltså, hur märker man det bara så där?)

Samma kvinna pratade om att man bör använda plasthandskar i arbete som har med kropsvätskor att göra för att inte sprida smitta vidare. Sedan tillade hon att det är viktigt att man inte behåller dem på när man går vidare till nästa person även ifall man kommer att behöva handskar där med.

Beställde ett gäng böcker igår. Måste ju ha något att underhålla mig med när jag sympati-är-stilla med Sven i sommar! Detta blir därför snart mitt:

Ökenblomman återvänder
Paul Gauguin
Leonardo: den förste vetenskapsmannen
Kroppens sällsamma liv efter döden
Pianisten
Ett öga rött


Snygg framsida.


Snygg författare.


Nu ska jag prata med mamma lite.
Hej.

3 kommentarer:

Ylva sa...

Pianisten har jag läst, dödligt bra.

Eric sa...

Jag var också på sån där intro igår. Men jag fick då inte lära mig nåt om hiv.

Anonym sa...

den snyggaste författaren o snubben ever