tisdag 25 september 2007

Spleen

Mjälten. Om inte det är det fjantigaste organet så vet jag inte vad. Jo, jag vet att den har en del funktioner men om inte Foppa känner något större behov av sin så känner inte heller jag något. Sen att det är omöjligt att hitta en bra bild på dess trabekelartärerna och att cirkuleringen i den verkar vara lite höjt i dunkel gör ju inte saken bättre. De försöker alltid mörka upp saker de inte har en aning om i böckerna.

Ungefär 10% av befolkningen har en extra mjälte också. Som att den första onödiga grejen inte räckte till. Det hade iofs varit lite coolt att ha. Fast min atthaextrafavorit är nog ändå extra revben, där snackar vi respekt. Det man däremot inte vill är att rida för mycket för då kan man få extraben i röven. Ganska ocoolt.

Nu ska jag gå till ICA och handla det godaste jag vet just nu: sojamjölk med chokladsmak...mmm..så lent , så fylligt. Och ikväll är det House med gänget minsann. Bra uppladdning inför duggan imorgon.






















3 kommentarer:

Aina sa...

ifall man har ett par revben för lite istället får man minimidjan nummer ett. Men man kanske måste operera bort dem som Cher (hon är ju för övrigt väldigt cool), eller kan man ha för få naturligt? Tacksam för svar

Ylva sa...

man kunde födas utan mjälte också. så då kanske man kan födas med ett par revben för lite? fast det är nog vanligare med nån för mycket. ergo: svårt att vara cool här i världen.

Eric sa...

Jag skulle vilja ha en extra kvinnokropp.
Komplett med mjälte och cervix, ja allt.

Helt apropå. När jag praoade på patologen i gymnasiet och läkaren under obduktioen frågade vad det var för köttklump han hade i handen så sa jag "jag vet inte", det var en mjälte berättade han för mig och log. Han var från Afrika dessutom, läkaren. Och väldigt skön vill jag minnas.

En liten anekdot.