tisdag 2 oktober 2007

Mitt hemliga ställe

Nu ska jag fortsätta tjata om vad jag tjatat om för alla som ville eller inte ville höra på hela eftermiddagen.

Efter att jag ätit lunch idag (veggielasagne med massa röda linser i, mumma) tänkte jag att det skulle vara ett bra tillfälle att springa iväg och handla ett skrivbordsunderlägg.
Så jag gick till Akademibokhandeln på Campus och trängdes med massa folk som lunchhandlade nya pennor eller vad det var. Som det var hade de inga skrivbordsunderlägg. Blev lite sur men misströstade inte utan gick vidare till Kontorsbutiken. Den är som värsta hemliga stället, nästan ingen vet var den ligger.
Jaja den ligger i Kemihusets källare, lite gömd sådär. I love it! Där ensam i hela butiken hittade jag minsann ett fint svart underlägg och passade samtidigt på att köpa en pärm och ett register. Nu kommer det braiga: sammanlagda summan för all denna härlighet blev 67,50 kr! Fatta bra butik!
Kollade på kvittot sen. Registret med 15 flikar jag köpte kostade 6 spänn. Köpte ett exakt likadant på ademibokhandeln förra veckan för 20 kronor. Är man snål student ska man fan gå in för det.

Nu ska jag läsa kapitel 48 i Guyton om "Somatic Sensations: II. Pain, Headache, and Thermal Sensations" till maskformigabihangscaset vi har. Bara kolla aftonbladet först. Och mejlen. Och helgon. Och se om syster Åsa lagt upp några bilder från helgen på facebook...

Och glöm inte att imorgon är det Jens Lekman!

23.01
Goa ahaupplevelser man får ibland. Tror jag fattar varför man får mensvärk nu!
Glatta muskulaturen måste ju kontraheras för att få ut mensen, då bör ju smärtreceptorerna stimuleras mekaniskt-->panikont för det är snabba A-delta fiber som leder mekanisk smärta. Boken säger också att det kan vara för att blodflödet stryps under spasmen samtidigt som muskeln behöver mer näring. Men hallå, glatta muskler ska väl inte bli trötta eller?

4 kommentarer:

Eric sa...

Var fan får man lära sig sånt där intressant?!

Ylva sa...

Guyton sidan 604 "spasm of hollow viscus". Börjat gilla min röda tegelsten nu!

Anonym sa...

kroppen stöter ju ifrån ett ägg, ett liv, som inte fick bli något liv... tacka faan för att det gör ont för kroppen att "stöta" i från det som inte blev nåt..
/inga barn då, men mensvärk

Ylva sa...

Kan ju säga att även folk utan ägglossning (p-pilleravnändare) har mensvärk. Ägget är ju ena ganska liten grej liksom..