söndag 10 augusti 2008



jag syr. för det är roligt. och lyssnar på det här
de är från luleå

4 kommentarer:

Anonym sa...

x var hos läkaren på lite rådgivning om sin hälsa. x är pensionär. läkaren sa att 1 whiskey och ngt glas vin om dagen är helt ok och rent av bra. x har högt blodtryck.

vad säger i om detta? personligen hatar jag såna här läkare som får rättfärdigar en hemsk ovana.

hoppas att ni aldrig ordinerar alkohol som kortsiktig lösning på ett större problem för att ni inte orkar ta itu med det.

Ylva sa...

tja inte vet jag...kan tänka mig en situation där x-pensionären(herre?) kommer till läkaren och snackar på pensionärsherrar gör, läkaren frågar om alkoholvanor vilket lär vara en standardfråga, herren säger "ja det blir väl nån wiskey då och då" och läkaren säger att det är helt okej, vilket jag tror det är (jag är ingen läkare än). hellre en glad pensionär i handen än tio sura i skogen som jag brukar säga!

1 whiskey + vin låter kanske lite mkt men alkohol sägs ju vara skyddande för kärlen så helt fel ute är väl inte läkaren. han/hon ville väl uppmuntra patienten och skapa ett förtroende skulle jag tro.
hade en föreläsare som tyckte att man skulle uppmuntra allt patienterna gjorde själva för sin hälsa, (bara det inte var farligt såklart) för då kände de sig nöjda efter besöket och följde ens andra råd :)

Ylva sa...

bra låt förresten aina! luleå är så fullt av talang :)

Aimless sa...

Det där lät ju alldeles fantastiskt fint! Oj va Norrland e bra.

Ang. hypertoni o alkohol så ska man ju absolut inte _supa_ om man är hypertoniker, men jag har inget koll på huruvida mängden alkohol det rör sig om i exemplet är för mkt eller ej. Misstänker att det kan vara lite för mkt!

Tror nog det finns sätt att utveckla o bibehålla en bra relation med patienten utan att för den skull uppmuntra eller ursäkta vanor som kan leda till stora bekymmer om oturen e framme (det e väl ingen som tycker att det vore bra om X får en stroke!)

Vad jag vet så står inte de senaste Europeiska riktlinjerna för behandling av hypertoni på läkarens sida, o därför tycker jag inte han skulle ha sagt som han gjorde. Men vad vet jag? det enda jag vet säkert är att man inte borde gå runt o _hata_ folk till höger o vänster, det tjänar ingen på!

Men det här har inget att göra med trevliga saker som sömnad och Luleå. Ang. de sakerna kan man bara säga att de är trevliga! peace

-- P